با 5 نوع متداول اکت در اتاق فرار آشنا شوید!
مونطور که میدونید جذابیتهای اتاق فرار کم نیستن. ما توی این مقاله میخوایم به یکی از ارکان اتاق فرار که همون اکت (Act) باشه بپردازیم و انواع مختلفش و تاثیری که روی بازی و سطح لذت پلیرها میگذاره رو با هم بررسی کنیم.
آدمها چهار دستهاند؛ دستۀ اول اونهایی که اتاق فرار رفتن و میخوان باز هم برن. دستۀ دوم اونهایی که اتاق فرار نرفتن و نمیخوان هم که برن. دستۀ سوم اونهایی که اتاق فرار رفتن و دیگه نمیخوان برن و در نهایت دستۀ چهارم کسانی که تا حالا اتاق فرار نرفتن ولی خیلی دوست دارن که برن. ما توی این مقاله قصد داریم برای سه دستۀ آخر یکی از دلایل مهیج بودن بازی اتاق فرار رو بگیم تا مطمئن بشن که باید حداقل برای یه بار هم که شده، هیجان اتاق فرار رو توی زندگیشون تجربه کنن!
اکت در اتاق فرار چیه؟
اکت، به تمام کُنشها، رفتارها و گفتارهای اکتور (بازیگر) توی تفریحات و سرگرمیهایی مثل اتاق فرار، سینما ترس، هانت هاوس و تونل وحشت میگن که برای پلیر (بازیکن) اجرا میشه. این اکتها انواع و اَشکال مختلفی دارن و باعث میشن پلیر لذت بیشتری از بازی ببره و اون تجربه براش بهیادموندنیتر بشه.
اکت در اسکیپ روم میتونه برای اهداف مختلفی اجرا بشه. ممکنه هدف از اجرای یه اکتی [مثل یکهویی وارد اتاق شدن و پخ کردن] ترسوندن پلیرها باشه یا اینکه بازیگر بخواد با اکت تعامل یه سرنخ یا هینتی رو به بازیکنها بده. از مهمترین اکتهای اتاق فرار میتونیم به «جامپ اسکیر»، «فیریک»، «سوئیچ»، «تعامل» و «غیرتعامل یا نمایش» اشاره کنیم.
تاثیر اکت در بازی اتاق فرار
میدونید چند نوع ژانر و سبک توی بازی اتاق فرار داریم؟ فکر میکنید همۀ اتاقفرارها ترسناکاند؟ نه، اینطور نیست. بازی اتاق فرار بیشتر از 20 نوع ژانر و سبک داره که هر کدوم شرایط و ویژگیهای منحصربهفرد خودشون رو دارن. اکت در اسکیپ روم اونقدر اهمیت داره که یکی از عوامل مهم توی تعیین ژانر و تم بازی محسوب میشه. قاعدتا رفتار، گریم، گفتار و حتی واکنشهای ریز چهرۀ بازیگرها (Actors) توی اتاق فرار ترسناک با اتاق فرار کمدی خیلی با هم فرق داره و همین تفاوتهاست که سبک و ژانر بازی رو تعیین میکنه. پس قبلاز شروعِ بحث، این نکته رو متوجه شُدید که هر ژانری از اتاق فرار، اکتور و اکتهای مختص و متناسب خودش رو میطلبه. از مزیتهای دیگه وجود اکت و اکتور توی اتاق فرار میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- افزایش هیجان و لذت بازی
- کمک به بیان بخشی از سناریوی بازی
- افزایش باورپذیری داستان
- هینتدهی و راهنمایی پلیر
- کمک به غرق شدن پلیر توی بازی
- کنترل پلیر برای طی کردن درست مراحل بازی
انواع اکت در اتاق فرار
چالشها و مراحل بازی اتاق فرار جوریه که پلیرهای 7 تا 70 ساله رو درگیر خودش میکنه و همین چالشهای باحاله که باعث میشه بازیکنها راضی از بازی بیرون بیان. به نظرتون این چالشها چطوری هستن و توشون با چه اکتهایی [بازیهایی که بازیگرها براتون اجرا میکنن] مواجه میشید؟
حالا دیگه واقعا وقتشه که بریم سراغ اصل ماجرا تا متوجه بشید توی هر کدوم از این اتاقها چه اکتهایی در انتظارتونه! درضمن چند تا ویدئوی جذاب از اجرای اکتهای مختلف توی اتاق فرار رو هم براتون توی این مقاله گذاشتیم تا بتونید جذابیت اکت خوردن از اکتور اتاق فرار رو تا حد زیادی درک کنید.
1. جامپ اسکیر (Jump Scare)
اول از همه باید ببینید اصلا اکت جامپ اسکیر چیه؟ «پرش ترسناک»، «ترس یکهویی» یا «جامپ اسکیر» اینه که پلیرها توی مسیر بازی با یه اتفاق یا صدای غیرمنتظره مواجه بشن که از ترسشون یکمرتبه از جا بپرن! جامپ، یه نوع عمل توی فیلمهای ترسناک و بازیهای گروهی مثل اتاق فراره، برای ترسوندن مخاطب. بهجرئت میتونیم بگیم متداولترین اکت توی اتاق فرارهای ترسناک همین جامپ اسکیره. این کار معمولا با یه رفتار یا تغییر ناگهانی توی اتفاقات، تصاویر و شرایط بازی انجام میشه. بیشتر هم با صدای بلند، موسیقی ترسناک، بازی با نور و… این حرکت رو میزنن. این مدلی که مثلا شما دارید توی اتاق فرار راه میرید یا عمیقا غرق حل یه معما هستید، یکهو از جایی که انتظارش رو ندارید با صدای جیغ اکتور، از جا میپرید! اونجاست که با همۀ وجود میفهمید اکت خوردن از اکتور یعنی چی؟! حالا ممکنه یا طرف بیخ گوشِتون باشه و نبینیدش یا حتی توی اتاق بغلی.
آلترناتیو برای اکت جامپ اسکر خیلی زیاده. مثلا ممکنه توی لباسی که بهتون میدن اسپیکر جاساز کنن، حسی مشابه حس دستۀ بازیِ PS، و صدای بلندِ بیهوا [عامل ترس یکهویی] از اون پخش بشه. حتی ممکنه کلاهکاسکت بِدن بهتون و توی اون اسپیکر باشه یا یه اسپیکر کلی روی سقف برای همه در نظر گرفته شده باشه. این احتمال هم وجود داره که صدای جیغ بنفش از زیرزمین بیاد و…، همۀ اینها اکت جامپ محسوب میشه و هدف تمامشون هم ترسوندن شماست! حالا همون صدای جیغ هم هزار تا آلترناتیو داره. ممکنه یه فسفسِ بیمعنی [از جانب اکتور] باشه؛ یه جمله باشه به هر زبونی؛ یه جملۀ امری باشه همراه با داد بلند مثل: «همونجا واستا». بعضی اتاق فرارها هم برای اکت جامپ چیزی مثل بادکنک رو میترکونن، وسیلهای رو از بلندی پرت میکنن زمین یا اکتور رو یکهو وارد اتاق میکنن.
2. سوئیچ (Switch)
اصل و اساس این نوع اکت، تعویض و جابهجایی ناگهانی اکتوری با اکتور دیگهست. فکر کنید وقتی که یه اکتور وارد اتاق میشه و پلیرها اون رو میبینن، برای چند ثانیه نور بازی گرفته بشه و توی تاریکی اون اکتور از اتاق خارج و یه اکتور جدید دقیقا بیاد جای اون وایسه و بعدش چراغِ اتاق روشن بشه. قطعا برای پلیرها تعجبآوره که چطور توی این چند ثانیه اکتور تغییر کرده و عوض شده. بعضی وقتها سوئیچ بین اکتورها به این شکل اتفاق میفته که اکتور دوم توی اتاق و دقیقا پشتسر اکتور اول پنهون میشه و توی تاریکی که زمان جابهجایی اکتورهاس، به چشمبههمزدنی جاش رو با اکتور اول عوض میکنه. توی اکت سوئیچ، هر چقدر زمان تاریکی اتاق [مجال جابهجایی اکتور اول و دوم با هم] کوتاهتر باشه، لذت تجربۀ این اکت به کام پلیرها بیشتر میشه.
البته همونجور که گفتیم کانسپت اسکیپ روم خیلی منعطفه و خب هر نوعی از محتوا رو میشه بهشکل خاصی توش نمایش داد. البته ناگفته نمونه که اگه تعویض اکتورها با هم، هدفمند باشه کِیف بازی بیشتر میشه. باید حواستون باشه که بازیگرها ممکنه بخوان ذهنتون رو منحرف کنن یا توی بهترین حالت وقتی مستاصل هستید بهتون کمک کنن، البته اگه قصد ترسوندن شما رو نداشته باشن.